Sunday, May 31, 2009

Hanya Selingan..




Keputusan PRU 11 dan 12 untuk Parlimen Jasin dan DUN-DUN..

Keputusan pelihanraya ke 11 pada tahun 2004 di Parlimen Jasin..kenapa daku paste kan ke blog ini?..daku akan cuba membuat analisa ringan perbandingan PRU 11 dan juga PRU 12 nanti di Parlimen Jasin ini sahaja kerana daku bermastautin di Parlimen ini dan merasakan perlu untuk daku memberikan sedikit pandagan terhadap trend pengundi masa ini dan pada masa akan datang..

sambungan :-

Berikut adalah perbezaan majoriti di antara PRU 11 dan juga PRU 12 bagi Parlimen Jasin dan DUN-DUN :

PRU 11 : Parlimen Jasin
BN : 31,198
PAS : 9864
Majoriti : 21,334 (BN Menang)
Peratusan mengundi : 79.68%

PRU 12 : Parlimen Jasin
BN : 28,101
PKR : 15,373
Majoriti : 12,728 (BN Menang)
Peratusan Mengundi : 79.57%

Ulasan PMP :

Diatas ialah ringkasan PRU 11 dan 12 yang menunjukkan keputusan yang memihak kepada BN/UMNO..tetapi apa yg daku ingin ulaskan disini ialah peratusan atau jumlah majoriti yg memihak kepada BN/UMNO ini semakin kurang dengan ketara sekali. Kenapa ini berlaku?..Dengan jumlah majoriti yg berkurangan sebanyak 8606 undi, ianya boleh di jadikan indikator kepada BN/UMNO untuk mentafsir sendiri momentum pengundi yang lebih cenderung kepada PR. Adakah ini kerana kelemahan parti itu sendiri atau di atas penolakan ke atas calon dari BN/UMNO itu sendiri?

Bagi daku kedua-dua faktor yang disebutkan tadi mungkin memainkan peranan dlm keputusan ini. Pada ketika ini BN/UMNO daku lihat terlalu lemah untuk bangkit semula dalam menentang dan memberikan informasi yang baik dan wajar kepada rakyat. Dari kacamata rakyat, BN/UMNO adalah parti korupsi, rasuah, penindas dan sebagainya di tambah pula dengan momokan serta hentaman dari PR yang memyuap para pengundi dengan segala macam fakta yg gharar dan janji yg tidak tertunai. BN/UMNO perlu lbh telus dalam perjuangan mereka. Jangan sesekali mengunakan kedudukan untuk menjamah segala kemewahan dan rakyat memerhati kan sahaja.

Daku cadangkan agar, pemilihan calon nnt biarlah merupakan calon yg berwibawa dlm segala bidang seperti Agama, Ekonomi, Politik dan juga berilmu. Lagi satu faktor yg para pengudi lihat ialah calon itu bersih dari segala ancaman luaran seperti rasuah dan sebagainya. Calon itu juga hendaklah seorang pemikir dan pencetus idea untuk kebaikan semua dan bukan hanya seorang perasmi majlis atau menjadi tetamu kehormat penyampaian sumbangan.

Pada PRU 13 nnt, di jangkakan 2 juta pengundi berdaftar akan menjalankan tanggungjawab mereka. Jadi BN/UMNO tidak boleh tidur dengan lena dan perlu bekerja kuat untuk mendominasi pengundi muda ini kerana PRU 12 sudah menjadi gambaran yg jelas bahawa saluran 5,6 dan 7 yg rata-ratanya pengundi baru memihak kepada PR. Daku masih ingat lagi, seorang rakan daku masa belajar dahulu..dengan yakin dia akan memangkah PR kerana pada ketika itu salah satu manifesto PR ialah memansuhkan bayaran pinjaman PTPTN.. Memang jelas permainan PR itu menjadi dan memihak kepada mereka. Dan kini rakan daku, terasa kesal dengan retorik PR ketika itu kerana memainkan janji demi kepentingan politik mereka.

Kini daku rasakan Pemuda UMNO perlu lebih agresif mendekati pemuda terutamanya para pelajar yg kini bijak berfikir dan membezakan yg mana boleh memberikan pulangan kepada mereka. Bukan pulangan wang ringgit ttp pulangan untuk mereka mengecapi kesejahteraan hidup di Malaysia tanpa sebarang masalah.

Hanya sekadar pendapat..

nota kaki : sila 'klik' pada gambar di atas untuk paparan yag jelas..

Wassalam.

No comments:

Post a Comment