Tuesday, May 26, 2009

Responsive dan Refleks.

Alhamdulillah dah masuk posting ke-8 blog daku yang tak seberapa ini. Bermacam-macam daku fikirkan bagaimana untuk membantu atau memberi idea untuk memberi manfaat kepada semua demi kepentingan rakyat. Daku bukanlah ahli politik tetapi sebagai rakyat biasa daku seolah-olah terlibat dengan kancah politik nasional. Ermmm, daku tidak mahu bercakap isu politik nasional kini yang lebih cenderung menyalahkan pihak yang lain demi untuk menegakkan benang yang basah.

Daku kini tinggal di Melaka yang indah, dan daku rasakan pembangunan di Melaka tidak kurang hebatnya dari bandar-bandar besar yang lain tetapi daku ingin memberikan pendapat atau idea yang mungkin boleh merubah persepsi kerajaan Melaka kini.

Terlebih dahulu daku ingin memohon kemaafan jika ada sebarang kata dalam blog ini memberi feedback yang tidak baik kepada para sahabat. Maaf di dahulukan..

Daku ingin menyentuh sedikit berkenaan permasalahan di kampung terlebih dahulu. Daku ada terbaca para sahabat di blog pemudaumnojasin menyatakan masalah mereka dengan JKKK qariah sendiri. Daku tidak tahu apa permasalahan yang sebenar tetepi pada pandangan daku setiap masalah itu ada cara penyelesaian dan cara penyelesaian itu bergantung kepada budi bicara dan kebijaksanaan pemimpin masyarakat dan juga penduduk qariah tersebut. Bagi daku juga sikap pemimpin juga perlu memainkan peranan yang amat penting untuk menjaga setiap inci kebajikan masyarakat. JKKK telah di lantik dan bukan lantikan 'kosong' tetapi lantikannya 'berisi'. JKKK wajib tahu dan perlu tahu setiap masalah yang nampak di hadapan mata atau tidak kerana dengan cara ini JKKK dapat menyelesaikan masalah yang timbul secara teratur. JKKK juga perlu menerima setiap rungutan atau cadangan dari setiap qariah untuk kebaikan penduduk. Bukan mudah untuk menjadi JKKK kerana bagi saya JKKK ini adalah orang tengah antara rakyat dan ADUN. Jangan terlalu banyak bermesyuarat tetapi banyak kan tindakan. Tidak salah mencuba sebaik mungkin walaupun tidak berjaya tetapi bukan sebaliknya. Daku percaya JKKK yang dilantik boleh di bawa berbincang jika kena dengan caranya.

Di peringkat wakil rakyat pula, segala idea dan pendapat wajib dibalas dengan hitam putih termasuk masalah yang di hadapi. Daku tahu, kaedah ini telah pun dilaksanakan tetapi kadang-kadang tindakan atau response dari wakil rakyat terlalu lambat atau sepi tanpa berita. Kenapa ini terjadi?..Jawapannya mudah, tidak ada sensitiviti pada setiap idea, aduan, masalah yang dikemukan kepada wakil rakyat. Daku percaya hanya aduan yang terpilih sahaja yang akan mendapat response semula. Wakil rakyat perlu kreatif dalam menangani segala isu yang timbul, pendek kata ilmu penuh di dada dan bukan hanya pandai bercakap sahaja. Rakyat sudah tidak mahu mendengar, 'Ya, kami sedang usahakan..Ya, dalam perbincangan..Ya, dalam pertimbangan'..boleh bagi alasan tetapi biarlah realistik dah memuaskan hati semua pihak. Wakil rakyat juga perlu sentiasa agresif untuk bertemu dengan rakyat. Bukan dengan hanya membuka pejabat tetapi tiada orang tak guna juga. Betul tak?..Pergi redah, tak perlu ada majlis keramaian atau kesyukuran baru tunjuk muka. Be responsive.

Di peringkat negeri, di sinilah segala aduan, cadangan atau idea di kumpulkan untuk mencari solusi yang baik. Tetapi daku tertanya-tanya, adakah segala aduan rakyat yang dikumpulkan ini menjadi medium yang terbaik untuk negeri ini?..Memang benar kerajaan tidak boleh menuruti segala permintaan dari rakyat tetapi bagi daku di negeri Melaka ini terlalu banyak pembangunan fizikal berbanding dengan interaksi bersama rakyat. Daku pernah berbual dengan seorang kenalan berbangsa Cina. Dia ada menyatakan yang beliau tidak bersetuju dengan pembinaan Eye on Malaysia yang memakan belanja berjuta ringgit. Untuk apa pembinaan tersebut? Dia faham Melaka ingin menjadi negeri maju 2010 tetapi biarlah kemajuan itu tidak tertumpu pada satu medan sahaja. Daku bersependapat dengan rakan Cina daku tadi. Banyak hasil kerajaan negeri telah digunakan entah ke mana. Daku pelik dengan perancangan para Exco negeri dan Unit Perancang Ekonomi Negeri membuat keputusan. Daku lihat pembanguan di MITC Ayer Keroh yang paling ketara. Bermacam bangunan di bina. Tetapi apa yang rakyat dapat?

Kerajaan perlu telus dalam hal ini. Daku tahu di dalam budget kerajaan negeri setiap tahun akan ada belanja pembangunan dan pengurusan. Bahagi sama rata belanja tersebut, tidak kira mana ceruk sekalipun rakyat berhak menerima habuan tersebut bukan hanya setakat membetulkan parit. Sebagai contoh, terdapat 6 kawasan Parlimen di Melaka. Bahagikan perbelanjaan tersebut mengikut kepadatan penduduk, keluasan kawasan parlimen sama rata. Daku percaya dengan cara ini pembangunan akan lebih sekata dengan keperluan masyarakat setempat. Kerajaan negeri perlu melihat perkara ini dengan lebih jelas. Rangka semula objektif pembangunan negeri dan menitikberatkan rakyat sebagai teras utama.

Ini hanyalah pendapat daku demi kebaikan bersama. Daku rasakan kerajaan negeri perlu lebih "RESPONSIVE" dan mempunyai tindakan 'REFLEKS' yang baik dan cekap untuk kebaikan bersama.

Wassalam.



No comments:

Post a Comment